Hoogbegaafdheid In Balans

Ervaringen

10 jaar ervaring in de jeugdhulpverlening

10 jaar ervaring als leerkracht in het basisonderwijs

Leerkracht plusklas groep 1 t/m 8 

Individuele coaching HB-ers

 

 

Diploma's:  

* HBO Sociaal Pedagogische Hulpverlening

* Pedagogische Accademie BassisOnderwijs (PABO)

* Specialist Hoofbegaafdheid & Differentiatie

 

 

 

Mijn blog op de kennisbank van Tip Onderwijs:

https://tiponderwijs.nl/kennisbank/onderwijsconcepten/plusklas/

 

 

Over HIB

 

Wie zit er achter HIB?

Mijn naam is Helga Teerhöfer. Ik ben geboren in 1975.

Ik ben een sociaal dier dat snel de sfeer van de omgeving aanvoelt. Ik blijf mezelf graag ontwikkelen en leer het liefst door te doen. Mijn mooiste geschiedenis- en aardrijkskundelessen heb ik opgedaan tijdens mijn reizen. Er kan geen lesboek op tegen de ervaring dat ik in de brandende zon de piramide van Cheops mocht bewonderen of dat ik in Nicaragua in het lauwwarme water van een kratermeer mocht zwemmen.

Naast reizen sport ik graag, volleyballen in de zaal en op het strand zijn favoriet bij mij. Het teamgevoel en samen 1 doel nastreven geeft me energie en voldoening. Ook wandel ik graag, maar dan wel met een GPS in de hand om te geocachen. Heerlijk de natuur in, even de rust opzoeken voor mezelf, met de uitdaging om de geocache te vinden.

 

Een aantal eigenschappen die vrienden me toekennen: rust uitstralen, eerlijk, duidelijk, heel toegankelijk in contact, humoristisch, innovatief, op zoek naar uitdaging, je hart volgen en out-of-the-box denkend. 

 

De reden dat ik HIB heb opgericht, is een enorme interne drive om hoogbegaafde kinderen te willen begeleiden in hun leerproces. Niet alleen  bij het leerproces op school, maar ook in het dagelijks leven. In de praktijk zie ik wat het doet met kinderen als ze in hun kracht staan. De twinkeling in de ogen die er is als ze 'aan' staan geeft mij een extra drive om mijn werk te doen.

Daar waar veel professionals in het onderwijs nog steeds denken dat deze leerlingen er wel zullen komen, weet ik hoe belangrijk het is om dit leerproces juist goed te monitoren. Wanneer je bijvoorbeeld anders of sneller denkt, andere inzichten hebt, beduidend minder uitleg nodig hebt, je anders voelt, prikkels intenser binnen komen of je rechtvaardigheidsgevoel enorm groot is, kan er vanalles gebeuren in je hoofd. Hiervoor heb je een klankbord nodig dat ervoor zorgt dat je met je hoogbegaafdheid in balans blijft of komt.

 

Tijdens mijn werk in het reguliere onderwijs en in de jeugdhulpverlening heb ik gewerkt met kinderen en jongeren met zeer uiteenlopende hulpvragen. 

Voor mij is het erg belangrijk dat je als kind of jongere echt wordt gezien en gehoord en dat je wordt meegenomen in je eigen proces. Mijn werkwijze is praktisch ingesteld, weg van de vergadertafel, maar echt samen aan de slag gaan.

 

Ik maak me hard voor hoogbegaafde kinderen om hun stem te horen, hun zijn te zien en ze (weer) in hun kracht te zetten met al hun talenten die zo waardevol zijn.